متخصص اورولوژی | سرطان بیضه | Testicular cancer

متخصص اورولوژی جراح و متخصص عضو انجمن جراحان اروپا

متخصص اورولوژی

بیضه چیست؟

بیضه ها جفت ساختمان تخم مرغی شکل هستند که به بند بیضه آویزان بوده و در کیسه ای پوستی به نام کیسه بیضه قرار گرفته اند. اندازه ی بیضه ها با یکدیگر کمی متفاوت است. لوله ای که اسپرم را از بیضه خارج می کند. اپی دیدیم نامیده می شود و در پشت بیضه قرار گرفته است.

چه بیماری هایی می تواند بیضه را درگیر کند ؟

بیماری های شایع عبارتند از : عفونت بیضه ، بیضه نزول نکرده ، پیچ خوردگی بیضه و سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه چیست ؟

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه می باشد که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می دهد. علت ایجاد آن مانند اغلب سرطان ها نامشخص است. سرطان بیضه در اغلب موارد یک طرفه است امّا گاهی ممکن است دوطرفه باشد.

سرطان بیضه در چه سنینی شایع است ؟

سرطان بیضه شایع ترین بد خیمی در مردان 20 تا 35 سال دیده می شود.

آیا می دانید بیضه نزول کرده بیشتر در معرض ابتلا به سرطان می باشد ؟

در برخی افراد که بیضه آنها پایین نیامده و در محل طبیعی خود در کیسه بیضه قرار نگرفته است خطر ابتلا به سرطان بیضه بیشتر از افراد عادی است . این خطر حتی پس از جراحی همچنان باقی می ماند ولی جراحی و پایین آوردن بیضه باعث می گردد که اگر بیضه دچار سرطان شد زودتر و در زمانیکه قابل درمان است تشخیص داده شود.

بیماران با سرطان بیضه چه علائمی دارند؟

شایع ترین علامت بیماران که موجب مراجعه آنها به پزشک می شود بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد و یا لمس توده ای سفت در بیضه می باشد.بیضه مبتلا معمولا به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می کند . در موارد کمی بیماران با درد حاد بیضه مراجعه می کنند و یاب ا علائم ناشی از پیشرفت بیماری مانند درد پشت ، تهوع ، استفراغ ، بی اشتهایی ، سرفه ، تنگی نفس ، درد استخوان یا ورم پاها مراجعه می نمایند.

با لمس هر گونه توده سفت در بیضه و یا بزرگ شدن بیضه شخص باید فورا به پزشک مراجعه نماید

چگونه سرطان بیضه تشخیص داده می شود؟

در معاینه، پزشک متخصص اورولوژی معمولاً توده سفت بدون درد در بیضه لمس می کند و یا انجام سونوگرافی بیضه ها و آزمایش های خونی ویژه سرطان بیضه را تشخیص می دهد. تأخیر در مراجعه به پزشک می تواند باعث پیشرفتع و گسترش سرطان بیضه به سایر محل ها و غیرقابل علاج شدن آن بشود.

بیماران با سرطان بیضه چه علائمی دارند؟

در معاینه، پزشک معمولاً توده سفت بدون درد در بیضه لمس می کند و یا انجام سونوگرافی بیضه ها و آزمایش های خونی ویژه سرطان بیضه را تشخیص می دهد.

تأخیر در مراجعه به پزشک می تواند باعث پیشرفت وگسترش سرطان بیضه به سایر محل ها وغیرقابل علاج شدن آن بشود.

بیماران با سرطان بیضه در چه مرحله ای از بیماری ممکن است مراجعه کنند؟

سرطان بیضه در سه مرحله ممکن است تشخیص داده شود:

1- وقتی که سرطان محدود به بیضه می باشد.
2- وقتی که سرطان به عقده های لنفی شکم نیز گسترش یافته است.
3- وقتی که سرطان علاوه بر بیضه و عقده های لنفی شکم به ساختمان های دیگر مانند ریه و کبد نیز دست اندازی کرده است.

چه درمان هایی برای سرطان بیضه وجود دارد؟

درمان بسته به نوع سرطان و مرحله آن متفاوت است، امّا درمان مشترک در تمامی موارد خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان با جراحی می باشد برحسب میزان پیشرفت و نوع سرطان درمان های دیگر نیز ممکن است لازم شود. این درمان ها عبارتند از: شیمی درمانی، اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن عقده های لنفی شکم.
در صورتی که بیضه طرف دیگر سالم باشد، خارج کردن یک بیضه تأثیری در عملکرد جنسی و باروری شخص نخواهد داشت. با تشخیص و درمان به موقع سرطان بیضه ریشه کن می گردد.

آیا می دایند معاینه بیضه توسط خود شخص مهّمترین راه تشخیص به موقع سرطان بیضه است؟

بهترین زمان معاینه هنگام حمام کردن که پوست کیسه بیضه شل می باشد یا شب قبل از خواب در رختخواب، به هر گونه تغییر ظاهری و سفتی بیضه می بایستی دقت نمود و بیضه عا باید به طور دقیق بین انگشت شصت و سایر انگشتان هر دو دست معاینه شوند.
معاینه بیضه توسط شخص بهترین را تشخیص به موقع سرطان بیضه است. هر گونه نکته غیرطبیعی در بیضه ها باید با پزشک متخصص اورولوژی در میان گذاشته شود.